FP Dual

La formació professional en alternança o dual està formada per un conjunt d'accions i iniciatives formatives que tenen per objecte la qualificació professional de les persones, combinant els processos d'ensenyament i aprenentatge en l'empresa i en l’institut.
La formació professional en alternança o dual està basada en una major col·laboració i participació de les empreses en els sistemes de formació professional, propiciant una participació més activa de l'empresa en el propi procés formatiu de l'alumnat, i permeten així, que coneguin de manera més propera la formació que reben els joves, cada vegada més adaptada a les demandes dels sectors productius i a les necessitats específiques de les empreses.
Amb la formació en alternança o dual es pretén que l'empresa i l’institut estrenyin els seus vincles, sumin esforços i afavoreixin una major inserció de l'alumnat al món laboral durant el període de formació.
Responsabilitat social corporativa
En el desenvolupament de l'oferta de la formació professional és necessari donar a la societat una resposta de professionalització dinàmica i ajustada a les demandes socials i econòmiques del moment i de cada territori, per aquest motiu, cal dissenyar unes ofertes formatives ajustades a les competències professionals demandades pel sistema productiu.
L’Institut Comte de Rius com a generador de respostes a l’entorn
L’oferta de formació professional del nostre institut és dinàmica i està ajustada a les demandes socials i econòmiques de cada moment i cada sector, facilitant així la formació al llarg de la vida , i responent tant a les necessitats de formació inicial com a les necessitats de qualificació i requalificació de les persones.
Aquest model obert i flexible que oferta a demanda l’institut respon a la majoria de necessitats expressades tant per les persones com per les empreses.
- A les persones, els permet decidir si opten per fer tota la formació que dóna el títol o bé cursar només alguns dels mòduls especifiquis que el componen.
- A les empreses, les possibilitats d’aquest model curricular obre la porta a poder fer adaptacions curriculars als seus llocs de treball i qualificar els seus treballadors en noves competències. Aquesta possibilitat dóna valor afegir a la política de formació de l’empresa.

Valor afegit que aporta l’experiència
- Fomentar l’ocupació a partir d’una major vinculació de l’alumnat amb el món empresarial.
- L’empresa assumeix protagonisme i s’implica en la formació de l’alumnat a través de la seva participació activa.
- Es combina la formació en el centre amb programes d’aprenentatge i activitats remunerades a l’empresa.
Avantatges per l’alumnat
- Compaginar la formació al centre i l’activitat remunerada en una empresa del sector.
- Una part dels aprenentatges s’obtenen amb l’activitat a l’empresa.
Avantatges per a l’empresa
- Coneixement directe de les potencialitats de l’alumne, tot fomentant el relleu generacional a l’empresa . Aprenents.
- Formació en les pròpies instal·lacions de l’empresa.
- Integrar l’alumnat becat o contractat als propis plans de formació intern. Reconeixement acadèmic.
- Adaptabilitat curricular.
Avantatges per l’institut
- Augment del valor de l’institut i de la demanda del cicle.
- Motivació de l’alumnat i millora del rendiment.
- Satisfacció del professorat.
- Enfortir els vincles amb les empreses.

Aliances
A l’Institut Comte de Rius entenem la gestió de les aliances externes com la concreció d’una estratègia que faci possible l’adaptació de la nostra feina a les transformacions de les demandes i expectatives de la societat.
- Identifiquem les oportunitats per establir aliances clau amb organitzacions i amb la comunitat d’acord amb la política, l’estratègia i la missió del centre.
- Estructurem les relacions amb col·laboradors individuals, organitzacions col·laboradores o associades per incrementar l’eficàcia i les possibilitats del centre.
- Establim aliances i col·laboracions en el procés d’ensenyament/ aprenentatge que contribueixin a millorar els seus resultats.
- Assegurem que la cultura i els plantejaments de l’organització amb la qual s’estableix una aliança són compatibles amb els valors i plantejaments del centre educatiu.
- Compartim amb els col·laboradors del centre el coneixement i oferim suport al desenvolupament mutu.
Tot això és i serà possible si la nostra organització és capaç d’oferir resposta a les necessitats de les persones, de les seves famílies i de les empreses del nostre entorn. Aquesta estratègia, gràcies a la col·laboració que manté l’institut amb l’administració educativa, amb d’altres institucions, organitzacions, entitats i centres educatius, tot treballant en una mateixa direcció, per a la millora del nostre servei, genera una filosofia innovadora i creativa, amb l’objectiu de millorar els processos.
L’oferta curricular de la formació professional en alternança o dual a l’Institut Comte de Rius
Sector | Cicle Formatiu | Aliança |
---|---|---|
Petroquímic |
|
|
Químic |
|
|
Manteniment elèctric instrumentista |
|
|
Metall |
|
|