Entrevista Mongol Rally

Entrevista Mongol Rally

El Comte de Rius va participar amb la URV en la Mongol Rally, una cursa solidària de 15.000 km a través de muntanyes i deserts, en la que es requereix als participants contribuir amb una ONG. La primera edició va tindre lloc al 2004 i aquest any s'ha celebrat entre els mesos de juliol i setembre.
L'institut va estar implicat en el muntatge del cotxe, utilitzat per l’equip d'en Carles Aliagas, Carles Barberà i Carles García-Barroso, professors de la URV, i Eduard Elías.
Parlem amb Joan Manel Òdena, tutor del Cicle d’Electromecànica de Vehicles Automòbils, per conèixer millor el projecte.
 
1)      Quin paper va tindre el Comte de Rius en l’aventura Mongol Rally?
El Departament d’Automoció del Comte de Rius va ser l’encarregat de preparar i adaptar el vehicle per poder afrontar el Mongol Rally amb garanties. Els alumnes de 1r curs, amb l’ajuda del professorat, van realitzar el manteniment del vehicle, així com les reparacions necessàries per posar-lo en funcionament. Un cop es va acabar aquesta fase, es va procedir a elevar la carrosseria, mitjançant la fabricació d’uns separadors de suspensió, i es va instal·lar un portaequipatge adaptat sobre el sostre del vehicle. Finalment, es va instal·lar un protector de càrter metàl·lic, per tal d’evitar els cops produïts per camins en mal estat durant el ral·li.
 
2)      En quin moment i com es va arribar a involucrar l’institut en el projecte?
La idea de participar en el Mongol Rally va sorgir de dos professors de la universitat Rovira i Virgili. Van comprar la Carlota en una subhasta (un Skoda Octavia 1.2 gasolina) i llavors es van adonar que havien de buscar ajuda per tal de preparar el vehicle per l’aventura.
Per casualitat, un professor del nostre centre va ser alumne d’un d’ells i li van comentar la idea. Aquesta cooperació es va gestar en el bar de l’escola, ja que és on coincideixen el professorat de la Rovira Virgili i del nostre institut a l’hora de dinar.
 
3)      Durant quant de temps van estar treballant els alumnes amb la “Carlota”? Quins van ser els coneixements que van desenvolupar?
La Carlota va estar al nostre taller durant tot un curs sencer. Alhora que avançàvem amb les pràctiques, aplicàvem els coneixements obtinguts sobre actuacions en la Carlota. Es van realitzar els següents procediments: canvi de filtres i olis, revisió de nivells, reparació de les transmissions, canvi de pastilles de fre, canvi de fars, desmuntatge de l’embragatge per comprovar l’estat, canvi d’amortidors, canvi de termòstat, revisió d’avaries en la centraleta, elevació del vehicle amb uns postissos sobre les torretes davanteres, instal·lació d’un protector de càrter i d’un portaequipatge gran damunt del sostre del vehicle i comprovació de la càrrega de l’alternador. Totes aquestes actuacions encaixaven perfectament amb els mòduls que realitzem normalment en el primer curs del cicle de 1r d’Electromecànica de Vehicles Autopropulsats, per tant, va ser una bona cooperació.
A més a més, durant el curs, vam realitzar diferents reunions amb els pilots de la Carlota per comentar com anaven les reparacions i decidir els següents passos. Ells s’encarregaven de localitzar els recanvis i nosaltres els vam instal·lar sobre el vehicle.
 
4)      Quina va ser l’acollida dels alumnes a l’hora de treballar amb la “Carlota”?
Els alumnes van rebre el projecte amb molta il·lusió. Fins i tot alumnes de segon van demanar treballar en el projecte, tot i que la major part de la feina s’havia pensat pels alumnes de 1r. Va ser una oportunitat poder fer reparacions reals sobre un vehicle que, no només havia de circular amb normalitat, sinó que, a més, havia de resistir la duresa d’un ral·li durant més de 15.000 km sense parar.
Quan el projecte va finalitzar, que va coincidir amb el final de curs, els pilots de la Carlota van organitzar un esmorzar al taller del nostre departament, per agrair l’esforç de tots els alumnes implicats en el projecte.
A més a més, TV3 va realitzar una entrevista de 12 minuts on els pilots van explicar la seva aventura i la cooperació produïda amb l’institut Comte de Rius i el nostre alumnat.
 
5)      Creus que és important que els alumnes treballin els seus coneixements amb projectes reals i, en aquest cas, solidaris? Consideres que és una motivació afegida per ells?
Posar els coneixements obtinguts al servei d‘un projecte real multiplica per 5 la motivació i el rendiment acadèmic del nostre alumnat. I si aquest projecte representa una millora social o ecològica encara augmenta més. El que està clar és que no es pot treballar tot per projectes, però quan hi ha l’oportunitat de fer-ho de forma real no es pot deixar passar.
La gràcia del projecte amb la Carlota és que, a més a més de la reparació típica de taller, hi havia una part més complexa d’adaptació del vehicle al món de la competició de ral·lis. L’alumnat estava molt interessat en aquesta part, ja que es van realitzar unes operacions, com per exemple elevar la carrosseria del vehicle, que, normalment, no es fan en tallers.
Sense cap dubte, la Carlota va donar-nos un plus en la nostra formació... i el millor de tot, vam poder veure com els pilots van arribar a la meta sense problemes greus.

Moltes gràcies als nostres alumnes, professors i als pilots de la Carlota.

Departament ensenyament
Ministerio educación cultura y deporte
SOC Departament Empresa i Educació
Premi ensenyament
QualiCAT

L’Institut Comte de Rius és un centre públic docent de Tarragona. Està arrelat al territori, a l’entorn i al context social i cultural, amb un projecte educatiu propi, centrat en les persones, obert a la col·lectivitat i amb autonomia de gestió i de funcionament.

Sistema de Gestió de Qualitat Certificat Norma ISO 9001

Director: Narcís Almena

Bureau Veritas
Carrer Marcel·lí Domingo s/n
Campus Sescelades
43007 Tarragona
TARRAGONA
977 241 384
977 242 256