Entrevista a Pere Marc Franquet d’Essity

Entrevista a Pere Marc Franquet d’Essity

El grau al Comte de Rius em va obrir els ulls, des daleshores sempre he estat o formant-me o formant

En Pere Marc Franquet, Organisational Improvement Manager a Essity (abans SCA), és el responsable de millora continua i desenvolupament de les tres fàbriques que l’empresa sueca té a la península. Es tracta d’una posició vinculada a direcció, operacions i formació, des d’on, entre d’altres coses, treballa en la captació i desenvolupament de talent com a responsable del Young Talent Program, el projecte d’introducció d’aprenents i enginyers junior a les factories.

Aprofitant la seva visita al Comte de Rius per fer una xerrada als alumnes de primer curs d’Automatització i Robòtica Industrial sobre l’activitat d’Essity i el programa d’incorporació de talent, xerrem amb ell sobre el seu pas pel nostre Institut.

Des de la primera paraula que ens creuem se’ns fa evident que el Pere Marc és incombustible. Més endavant, al llarg de la conversa descobrirem un home àvid d’aprenentatge i de compartir el seu coneixement.

“El meu courrículum no és natural. Vaig començar a treballar amb 16 anys” ens explica quan li preguntem sobre el seu pas pel Comte de Rius. “Sempre havia treballat en l’entorn familiar, teníem un taller de motos, era mecànic, però als 20 anys ens vam traslladar per temes personals a l’Espluga de Francolí i aquí vaig començar a treballar en una fàbrica com a tècnic, també mecànic”. No va ser fins els 24 anys, quan ja en portava 8 al mercat laboral, que es va plantejar tornar a estudiar. La pel·lícula Full Monty el va remoure, es va adonar que estava molt especialitzat i que, com els protagonistes del film, si no es reinventava, potser no sabria fer res més i les seves oportunitats laborals en el futur estarien molt limitades, només amb els estudis de BUP i sense cap títol tècnic,

Es va decidir, doncs, per compaginar la feina amb els estudis del que aleshores s’anomenava Grau Superior de Projectes Mecànics, l’equivalent actualment al Grau Superior en Disseny de Fabricació Mecànica. En el seu grup, molts dels alumnes eren com ell, treballadors que s’estaven reciclant, que tornaven a l’escola després d’anys. “Pensava que les assignatures serien semblants a la meva feina -mecànica, temes tècnics i manuals- i va ser un gran repte per a mi haver d’aprendre a dibuixar, utilitzar l’autocad… un mes després de l’inici de curs havia d’entregar làmines i ni tants sols tenia ordinador! Però els professors em van ajudar molt i no només vaig aconseguir treurem el títol, si no que ho vaig gaudir”.

“Per mi estudiar al Comte de Rius va ser com descobrir un nou món, va ser un canvi total de xip, vaig entendre que a partir d’aleshores continuaria estudiant al llarg de tota la meva carrera professional”. Gràcies en part als professors del centre, que el van animar a seguir estudiant, amb 26 anys el Pere Marc es va matricular en Enginyeria Mecànica a la Universitat de Lleida i va deixar de treballar a la fàbrica. 

Un cop acabada la carrera va començar a treballar al Consell Comarcal de la Conca del Barberà, però la seva primera feina com a enginyer va arribar el 2005 quan es va a incorporar a Vilatel. Allà, de forma vocacional, va començar a treballar en desenvolupament de talent. Les grans empreses de la industria petroquímica en reclutaven la majoria de tècnics així que va tornar als institut i centres de formació a explicar professions i a animar els estudiants a reciclar-se i formar-se per obtenir millors oportunitats laborals: “la formació professional a mi em va obrir un món de possibilitats, per això sempre he volgut dedicar una part del meu temps a ajudar a les persones que tenen ganes d’obrir-se camí, formar-se, fer un canvi… mostrar-los que estudiar significa augmentar exponencialment les oportunitats”.

El Pere Marc ens explica un altre exemple de superació: el cas del Juan Manuel Sánchez. “El 2005 el Juan Manuel, que cursava el grau mitjà d’electromecànica de vehicles al Comte, va ser el primer alumne en pràctiques que vaig fitxar i durant anys va treballar al meu equip”. Ara, de nou, el Juan Manuel, que l’any passat va cursar el grau superior d’automatització i robòtica al Comte per reciclar-se, forma part de l’equip d’Essity després d’haver fet les pràctiques d’FP Dual a l’empresa. No és casualitat que hagin coincidit en diferents etapes de les seves carreres professionals, és fruit d’aquest cercle virtuós que creen formació, reciclatge i empresa.

La inquietut per la formació acadèmica del Pere Marc no s’ha aturat mai, després de l’enginyeria va fer un màster en prevenció de riscos laborals i més tard l’MBA de la URV, on actualment excerceix com a professor a l’àrea d’operacions.

El 2012 fitxa per Essity amb un repte estratègic: implementar un sistema de desenvolupament de talent i de millora continua. És aleshores quan es crea el Young Talent Program, en marxa des de 2013, que engloba diferents programes relacionats amb la formació de talent jove, entre ells l’Apprentice Program, el programa a través del qual es generen els convenis de formació professional amb el Comte de Rius.

“La nostra ambició és que escola i l’empresa esdevinguin una sola cosa i que donem oportunitats a la gent jove, que els orientem professionalment i que vegin a Essity un punt de partida de la seva carrera professional. Volem que esdevinguin bons professionals i que trobin oportunitats amb els nostres equips d’operacions, i si no, que hagin tingut una experiència laboral el més real possible i que això els posi en el mercat laboral amb una important avantatge competitiva respecte els altres”.

El Young Talent Program d’Essity incorpora cada any entre 20 i 30 estudiants en pràctiques, dels que 5 o 6 són aprenents. La seva ambició però és augmentar aquesta xifra, pel curs 2017-2018 els agradaria que els instituts del territori els poguéssin nodrir com a mínim amb 10 alumnes en pràctiques.

En Pere Marc sempre mira al futur, però ens acomiadem d’ell recordant els millors moments del seu pas pel Comte de Rius. “Les estones més divertides al Comte les vaig passar a la cafetería, amb en Pep, que ja s’ha jubilat, ens feia riure molt! I també les classes de l’Aleu, ho passàvem molt bé!” Recorda amb agraïment el professor Ibañez , potser la persona que més el va animar a seguir estudiant. “Tinc molts bons records d’alguns dels company amb els que vaig coincidir, entre ells el Marc Cadena que després del Comte va estudiar Arquitectura i a qui també li ha anat molt bé. I el José Ramón Martínez que després de coincidir a l’Institut va treballar amb mi a Vilatel i més endavant a Essity.

Les històries laborals i personals del Pere Marc es van entrellaçant, de vegades es repeteixen en diferents entorns, però des del seu pas pel Comte de Rius el 1997, el desencadenant sempre ha estat el mateix: la formació i la recerca de la millora continua.



Departament ensenyament
Ministerio educación cultura y deporte
SOC Departament Empresa i Educació
Premi ensenyament
Bureau Veritas
QualiCAT

L’Institut Comte de Rius és un centre públic docent de Tarragona. Està arrelat al territori, a l’entorn i al context social i cultural, amb un projecte educatiu propi, centrat en les persones, obert a la col·lectivitat i amb autonomia de gestió i de funcionament.

Carrer Marcel·lí Domingo s/n
Campus Sescelades
43007 Tarragona
TARRAGONA
977 241 384
977 242 256